maandag 19 mei 2008

Een DG opname geeft zijn geheimen prijs...


Er zijn van die opnamen die maar niet willen klinken. Van die opnamen die op zijn best als matig kunnen worden omschreven, maar meestal erg beroerd klinken. Hoe “beter” de audio-installatie, hoe slechter ze lijken te gaan klinken. Wij willen daar nooit aan. Wij geloven simpelweg niet dat top-opname mensen een wanproduct afleveren. Natuurlijk wordt er geknoeid in de opnamewereld, maar soms lijkt een bepaalde combinatie eigenlijk niet te kunnen staan voor een slechte opname. Neem nu deze beroemde uitvoering van Brahms 4 door de Wiener Philharmoniker onder Carlos Kleiber. Waarschijnlijk de beste uitvoering van Brahms vierde symfonie. Alleen die opname! Velen zullen deze opname teleurgesteld in de platenkast hebben gezet omdat de opname meestal nogal beroerd klinkt. Scherpe strijkersklank en een dichtlopende orkestklank in de tutti. Eigenlijk niet om aan te horen. Het is schijn: de opname is helemaal niet zo beroerd. Sterker nog: is een heerlijke opname van de Wiener Philhramoniker. Maar we moeten er wel wat moeite voor doen....
Klaus Scheibe tekende voor de opname-techniek. Scheibe was nu niet bepaald een man die er maar met zijn pet naar gooide! Velen menen dat deze Brahms 4 zo slecht (lijkt) te klinken omdat het een digitale opname betreft. Wij zijn echter van mening dat er niets mis is met een digitale opname, we geloven alleen niet in het medium cd. Met digitale registratie is niets mis. In tegendeel, digitale opnametechniek kan echt grandioos zijn.
Het merkwaardige is dat deze Brahms 4, met het steeds muzikaler worden van onze installatie is meegegroeid. Gaandeweg heeft deze opname zijn schoonheid prijs gegeven. We stellen 'm met opzet aan u voor omdat juist zo'n plaat een echte kraker is voor uw installatie. Natuurlijk, een zeer audiofiele plaat op één of ander audiofiel label klikt al snel erg goed, maar dat doen ze eigenlijk op alle installaties wel. Deze Brahms 4 geeft zijn geheimen pas prijs als de installatie muzikaal écht weet te overtuigen. De grandioze sfeer van deze opname, de dynamiek in de orkesttutti, de klank van de houtblazers, het live gevoel komt slechts bij de allerbeste geluids-installaties tot leven. Bij ons groeide de opname met elke echte verbetering. Stond ie een aantal jaren geleden nog in de kast bij de afgeschreven en slechte opnamen, inmiddels zijn we zover dat we 'm trots laten horen aan iedereen die maar niet kan geloven dat er niets mis is met deze notoire audio-killer...
U bent dus gewaarschuwd, maar neemt u van ons maar aan dat er echt niets mis is met deze DG opname.

Geen opmerkingen:

revostyler
bezoekers sinds februari 2008

Welkom op de Weblog van Tube Elysium

Dordtse aangelegenheden...